خانه / فیس بوک / نکاتی درباره فیس بوک و تاریخچه آن

نکاتی درباره فیس بوک و تاریخچه آن

نکاتی درباره فیس بوک و تاریخچه آن

facebookییی-logo

فیس بوک (facebook) اگر چه در میان شبکه های اجتماعی قدیمی‌ترین نیست، اما بی‌شک مطرح‌ترین است. به همین علت، در عمده‌ی کتابها و مقالات و کارتون‌ها، فیس بوک را به عنوان نماد شبکه های اجتماعی و سبک زندگی دیجیتال در نظر می‌گیرند.

شرکت فیس بوک را با شبکه اجتماعی فیس بوک اشتباه نگیریم

شرکت فیس بوک چهار محصول کلیدی دارد:

  • شبکه اجتماعی فیس بوک

  • فیس بوک مسنجر

  • واتس اپ

  • اینستاگرام

بنابراین، وقتی از فیس بوک حرف می‌زنیم باید توجه داشته باشیم که در مورد شرکت فیس بوک حرف می‌زنیم یا شبکه اجتماعی فیس بوک.

تاریخچه فیس بوک

شبکه اجتماعی فیس بوک ابتدا به شکلی ساده و با اسم Facemash در سال ۲۰۰۳ طراحی و پیاده سازی شد (+).

این پروژه چندان موفق نبود و بعدها با تغییر ساختار و تغییر نام، در سال ۲۰۰۴ مجدداً توسط مارک زاکربرگ و چهار نفر دیگر از دوستانش در دانشگاه هاروارد به شکل رسمی معرفی و راه اندازی شد.

در ابتدا قرار بود فیس بوک صرفاً برای ارتباط میان دانشجویان هاروارد مورد استفاده قرار بگیرد. اما به سرعت به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دیگر مانند دانشگاه استنفورد نیز تعمیم یافت و سپس در دبیرستان‌ها هم مورد استفاده قرار گرفت.

تعداد کاربران فیس بوک چند نفر است؟

در نیمه سال ۲۰۱۶ تعداد کاربران فعال فیس بوک از ۱٫۷ میلیارد نفر گذشت (+).

شاید برای شما جالب باشد که برآورد می‌شود که بیش از ۳۰ میلیون پروفایل مربوط به فوت شدگان نیز در فیس بوک وجود داشته باشد (+).

چرا رنگ پایه فیس بوک آبی است؟

چون مارک زاکربرگ کوررنگی دارد و رنگهای سبز و قرمز را خوب نمی‌بیند.

او علاقمند بوده و هست که فیس بوک را به همان شکلی که همه‌ی مردم دنیا می‌بینند ببیند.

ساختار حقوقی شرکت فیس بوک

شرکت فیس بوک از سال ۲۰۱۲ به عرضه عمومی سهام خود پرداخت و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.

قبل از آن این شرکت به شیوه‌ی خصوصی اداره می‌شد و کسانی هم که سرمایه آن را تامین می‌کردند به نوعی در کل شرکت یا منافع پروژه های آن سهیم می‌شدند.

نخستین سرمایه گذار بیرونی در فیس بوک، پیتر ثیل بود که در سال ۲۰۰۴، حدود ۵۰۰ هزار دلار بر روی فیس بوک سرمایه گذاری کرد و حدود ۱۰% از سهام فیس بوک را در اختیار گرفت و به عضویت هیات مدیره فیس بوک درآمد.

امروز مارک زاکربرگ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره فیس بوک است.

مایکروسافت به عنوان شریک استراتژیک فیس بوک

در سال ۲۰۰۷ شرکت مایکروسافت با پرداخت ۲۴۰ میلیون دلار، ۱٫۶% از سهام فیس بوک را خرید.

اگر چه این سهام چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، اما مایکروسافت با این کار، حق مشروط استفاده از فضای تبلیغاتی فیس بوک را نیز کسب کرد و البته در توافق این دو شرکت تاکید شد که در صورت انحلال فیس بوک، مایکروسافت قبل از سایر سهامداران، سهم خود را پس بگیرد.

درباره ی admin