خانه / مقالات / همه چیز در مورد “برند”

همه چیز در مورد “برند”

همه چیز در مورد “برند”

در این مطلب میکوشیم تا شما دوستان عزیز را با فرایند برند سازی آشنا کنیم.در ادامه این نوشته به برخی ویژگی های برند بودن و …. خواهیم پرداخت.

Image result for making brand

edris-ac

ویژگی ها ی برند بودن

برخورداری از برندی قدرتمند در موفقیت کار های تحقیق و توسعه؛ راه گشا هست و تصورات سازمان از آینده کار ها و خلاقیت ها را در جهت ارزش آفرینی کسب و کار هدایت می نماید .

برند های برتر قادرند هیجانات و عواطف استفاده کنندگان خود را برانگیزند. استفاده کنندگان به ایـن نام ها اعتماد داشته و بیش از بقیه برند ها از آنها انتظار خلق ایده های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند

نوآوری می تواند برای سازمان ها فریبنده و گمراه کننده باشد؛ اما برای ایـن که ایده های نوآورانه با موفقیت به وهله ظهور برسند بایستی با مدیریت برند به شیوه مقتدرانه و اثر بخش همراه باشند.

چنانچه چه ارزش نوآوری برای اکثر کسب و کارها بدیهی به نظـر می رسد در ایـن مقاله بعضی از تأثیرات نوآوری را بر ارزش افزوده کسب و کار مورد ارزیابی قرار می دهیم:
برند , برند سازی , برند تبلیغاتی , برند جهانی , برند اشخاص مشهور , برند لوکس , برند عام , برند سرمایه گذار , برند کارفرما
نوآوری منجر به خلق محصولات و خدمات جدید و به تبع آن شکل گیری بازارهای جدید برای سازمان می شـود .

نوآوری می تواند سبب ارتقا سطح محصولات و خدمات سازمان شده و به ایـن ترتیب منشأ ایجاد تمایز و مزیت رقابتی برای سازمان شود.

در شرایط اشباع بازارها؛ نوآوری می تواند تنها راه رشد کسب و کار باشد.

نوآوری می تواند از طریق خلق کالا یا خدمت جدید و تحریک هیجان ها وعلائق استفاده کنندگان؛ تقاضای آنان را افزوده شدن داده و به ایـن ترتیب سایز فشیوه و ارزش کسب و کار را ارتقا دهد.

برند های قدرتمند به نوآوری در سازمان ها هدف می بخشند

در عصر ما نوآوری به منزله علت بنیادی و کلیدی موفقیت کسب و کارها هست و شعار مدیران موفق امروزی؛ « نوآوری یا از بین بردن » است . اندرز اکثر استادان عرصه مدیریت ایـن هست که « روح و جان کارآفرینی؛ نوآوری و خلاقیت هست ». چنانچه ایجاد نوآوری در کسب و کار خود را صرفا علت سودآوری در نظـر بگیریم؛ خطای بزرگی مرتکب شده ایم.

شرکت Apple – برترین نمونه از شرکتی نوآور- از برند قدرتمندی برخوردار هست که به خوبی توسط کارکنان و مشتریان درک شده و دارای هدف روشنی است . هدف Apple ایـن است؛ « گسترش تکنولوژی هایی که امکان برخورداری از مزیت ها و امکانات تصویری؛ فیـلم یی و موسیقی را برای اشخاص فراهم می آورد ». برخورداری از ایـن هدف روشن؛ نام Apple را با تعالی در عرصه طراحی و نوآوری تکنولوژیکـی مترادف کـرده است . به ایـن ترتیب نام Apple به برند مشهور و محبوب کارکنان و مشتریان خود؛ تبدیل شده است .

برخورداری از ایـن ویژگی برای شرکت مزیتی اختصاصی است . کارکنانی که در زمینه تولید محصولات جدید کار می کنند؛ دلیل محبوبیت Apple را در نزد مشتریان خود به درستی درک می نمایـن د. آنها انتظارات استفاده کنندگان را دانسته و خصوصیات یی را که می تواند محصول را برای آنها جذاب و شگفت آور نمایـد ؛ تشخیص می دهند. قدرت ایـن برند گرایش و جهت گیری های خاصی را نسبت به بازار ارائه کـرده و کار های نوآورانه آن را هدفمند می نماید .

نگرش از برون به داخل برندها

در سـال ۲۰۰۵ , همزمان با ورود iPod , سونی دریافت به جهت تمرکز فوق العاده بر تغییر فرمت Walkman خود و کوشش برای پیدا کردن شکل مناسب دستگاههای سبک و قابل استفاده پخش موسیقی برای جوانان و بقیه اقشار جامعه از Apple عقب مانده است . اقدام سونی در آن زمان؛ درست و غیرقابل سرزنش به شمار می آمد.

با ایـن حال, سونی با وجود تمام وسائل های تحقیقات مشتری و همه شیوه های پیچیده بازاریابی و امکانات تجزیه و تحلیل داده ها از مشتریاننتوانسته بود فرصت فوق العاده ای را که در ارائه یک محصول با طراحی زیبا ,آسان و سبک , که به آسانی در همه جا قابل استفاده باشد شناسایی نمایـد و ایـن تنها نقطه ضعف شرکت سونی بود. در حالی که Apple با شناسایی ایـن فرصت توانست iPod را به بازار معرفی نماید و به ایـن ترتیب نه تنها با استقبال چشمگیرجامعه مواجه شد, بلکه خوشی حاصل از دستیابی به محصولی جدید و کاملا مفرق از قدیم را به مردم هدیه دهد. دستگاه Apple از امکانات تکنولوژیکـی مفرق ی برخوردار بود اما مباحث تکنولوژیکـی در حاشیه قرار داشت و مهمترین مسئله؛ شناسایی فرصت معرفی محصول متمایز از بازار توسط ایـن شرکت بود.

 

۸ نکته با ارزش در بردینگ لوکس

ایـن روزها صنعت کالاهای لوکس یکـی از سودآورترین بازارها را به خود اختصاص داده است؛ به طوریکه تحلیلگران بازار؛ رشد سـال انه ۱۲ درصد را برای ایـن صنعت تخمین زده اند.ایـن نرخ رشد خارق العاده دقت بیشتر صنعت گران را به خود جلب کـرده است امّا در عین حال ایـن بازار پرسود و جذاب از پیچیدگی های بسیاری برخوردار است که نیازمند استراتژی پر قدرت وآشنایی با تکنیک های برندینگ لوکس است .در ایـن بین بیشتر استراتژیست ها به بیان فاکتورهای الزامی در صنعت کالاهای لوکس پرداخته اند ؛

۱- Performance (عملکرد) :

سطح اول عملکرد به خصوصیات ؛ کاربرد و خاصیت ای که محصول یا خدمت برای مشتری ایجاد می نمایـد اشاره دارد. در واقع به بخش فیزیکـی کالای لوکس می پردازد که حاوی مواد تشکیل دهنده, کیفیت بالا؛ طراحی منحصربفرد؛ قابلیت فوق العاده محصول و فن آوری ویِژه ایـن نوع کالاها خواهد شد. سطح دوم در واقع به تجربه مشتری اشاره دارد به عنوان مثال ارزش عاطفی که مشتری با خرید ایـن کالا ها بدست می آورد بخشی از عملکرد کالاهای لوکس است که بایستی مورد دقت قرار گیرد. برای مثال Rolex نمادی از دستاورد قهرمانانه است و یا Tiffany نمادی از عشق و قشنگی ست.

۲- Pedigree (اصالت وریشه) :

بیشتر کالاهای لوکس دارای شجره نامه ای تاریخی می باشند که بخشی از شخصیت و داستـان برند لوکس را میسازد. وقت ی مشتری به سراغ کالای لوکس می رود به اصالت آن دقت دارد.بنابرین بایستی دقت داشته باشیم که مشتریانی که سراغ برند Cartier ویا Chanel می روند؛ تنها به دنبال عملکرد محصول نیستند بلکه به اصل و ریشه غنی ایـن برندها ارزش می دهند پس کالای لوکس به اصالت نیازمند است .

۳- Paucity (کمیابی) :

عرضه کالاهای لوکس مفرق از عرضه بقیه کالاها است و کمیابی یکـی از تاکتیک هایی است که برای اضافه کردن ارزش به ایـن گونه کالاها مورد استفاده قرار می گیرد. ایـن شیوه به ایـن صورت عمل می نماید که بعضی از کالاها را تنها بصورت سفارشی و یا تعداد محدود تولید می نمایـد تا میل طبیعی اشخاص برای دستیابی به کالاهای ویِژه را تحریک نمایـد .مشتریان لوکس ترجیح می دهند از کالایی استفاده کنند که صرفا تنها خود توان دستیابی به آن را داشته باشند.

۴- Persona (شخصیت) :

برای برند لوکس بایستی شخصیت طرح ریزی بشود و به وسیله تبلیغات به آن شکل داده شود .شخصیتی که دارای رمز و رازها و ارزش های عاطفی باشد؛ بطوری که که هویت ایجاد شده با تصاویر, رنگ و یا حتی تن صدا قابل تشخیص و ترویج باشد. شخصیت ایجاد شده برند لوکس در عین حال که دارای شجره نامه ای اصیل است بایستی از تازگی برخوردار باشد در واقع ایـن هویت ساخته شده بایستی نسبتا پایدار بوده و در عین حال از پویایی برخوردار باشد. استفاده ازتبلیغات و تهیه سریالهای تبلیغاتی برای ایجاد رابطه عاطفی مخاطب با شخصیت برند لوکس بسیار اثر گذار است .

۵- Public figures (چهره های عمومی) :

استفاده از اشخاص مشهور , شخصیت های تاریخی و سرشناس جامعه همواره درجلب دقت عموم و دادن اعتبـار به برند اثر گذار بوده است؛ اما بایستی به شیوه ای درست از چهره ها استفاده گردد. به طور مثال نمایش ایـن که خانواده های سلطنتی یا چهره های مطرح سیاست و سینمـا از برند لوکس استفاده می کنند می تواند در ایجاد انگیزه خرید مشتریان کالاهای لوکس بسیار اثر گذار باشد چون مشتریان لوکس گرا علاقمندند زندگـی به سبک کمال گرایانه داشته باشند. برگزاری مراسم فرش قرمز ها؛ دعوت از چهره های سرشناس در مراسم نمایش اولیه کالا شیوه های عالی ی برای استفاده تبلیغاتی از چهره ها است .

۶- Placement (اهمیت ) :

مکان فروشگاه نقش ویِژه ای در صنعت برندینگ لوکس دارد چون اولین رابطه در آنجا صورت می پذیرد و مشتری در ایـن محل می تواند کالا را از نزدیک لمس نماید .مکان فشیوه کالا بایستی دارای تزئینات زیبا و مورد دقت باشد .استفاده از دعوتهای انحصاری و پیش نمایش های شیک ور محیطی مناسب اثر زیادی بر روی مشتریان لوکس دارد. همکاران و کارمندان بخشی از ایـن فضا بحساب می آیند و بایستی از آراستگی و جلوه مناسبی برخوردار باشند.

۷- Public relation (روابط عمومی) :

نقش بسیار بزرگی در گسترش برند دارد و از توان بالایی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی برخوردار است . برای انتقال پیغام ها و خصوصیات ی برند نیازمند روابط عمومی پر قدرت هستیم که به ایجاد رابطه برند با مشتری بپردازد. برند ما از طریق گفت و گوها, بحث ها و تبلیغات دهان به دهان گسترس می یابد.

۸- Pricing (قیمت گذاری) :

از ارزش بالایی برخوردار است چون استفاده کنندگان کالاهای لوکس حاضرند ده مساوی بیشتر پول بابت کالایی بپردازند که تنها سه مساوی کیفیت زیادتری دارد. پس ایـن برند لوکس است که قیمت را معین می نماید و نه کیفیت محصول.

استراتژی قیمت گذاری کالاهای لوکس همواره کانون بحث بیشتر استراتژیست ها بوده است و نظـر مشترک آنها ایـن است که کالای لوکس نبایستی قیمتی منطقی داشته باشد چون قیمت بالای ایـن کالاها می تواند حس خودنمایی را در مشتریان ایـن کالاها افزوده شدن دهد.

منبع

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مشاوره آنلاین روانشناسی چه مزیتی دارد؟

 مشاوره آنلاین روانشناسی چه مزیتی دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان را …