خانه / مقالات / نقد و بررسی فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

نقد و بررسی فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

نقد ارزیابی فیلم زیبا «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

کارگردان: روح الله حجازی

بازیگران:

حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، امید روحانی ابراهیم حاتمی کیا

خلاصه جریان :

مردی به منظور پیشرفت شغلی، به راه همسر وو فرزندش به تهران مسافرت مدتی در هتلی مجلل اقامت می کنند. در طول این سفر اتفاقاتی زندگی خصوصی این زوج را درگیر چالش های مختلف می نماید .

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

دومین ساخـته ی بلند روح الله حجازی، روایت گر ناملایمت ها و نزاع های ریز و درشت در زندگی خصوصی آقا و خانم مهراد است. این کارگردان زیاد جوان در سال ۱۳۸۶ و با فیلـم “در بین ابرها” سیمرغ بلورین فیلم زیبا های اول را در جشنواره ی فیلـم فجر به دست آورد بعد از آن راهی جشنواره های خارجی زیاد ی شد. اما بخش اعظم کار او را در سال های اخیر می توان به عنوان تهیه و تولید کننده و کارگردان تله فیلم جالب های بی شمار پی گرفت.

برخلاف فیلم جالب اول او که حال و هوایی جنگی داشت، زندگی خصوصی آقا خانم میم نشانگر ی پوست اندازی یک خانواده ی مبوسیله در میانه ای از سنت و مدرنیته است. هرچند این طی طریق از سنت ها به نوگرایی زندگی مدرن شهری اولا دست مایه ی فیلم جالب های بسياري بوده دوما خود دارای گوشه ها و جهات گوناگونی است، اما مقوله ی شک در زندگی جنسی امری است که پیش تر از این، کم تر شاهد آن بوده ایم. شروع فیلم جالب بر بستر نزاع بین سنت و مدرنیته شکل می گیرد در یکی از سکانس های آغازین فیلم جالب به وفور شاهد تقبیح رفتارهای آوا (با بازی مهتاب کرامتی) توسط شوهرش محسن (با گیم حمید فرخ نژاد) هستیم که در موارد متعددی با کلام یا رفتار از آوا می خواهد شرایط زندگی را درک کرده و سعی نماید مثل زن امروزی! رفتار نماید . ولی عنصر شک هم از همان ابتدا با جریان در می آمیزد. گواه این امر پنهان کردن تکه کاغذی است توسط آوا که اتفاقا با اکت های عجیب و اغراق شده سعی در بازنمایی هرچه بیش تر آن دارد.

به بیان دیگر بیش از آن که فیلـم بخواهد صرفا گذار از سنت را پر رنگ نماید ، از اول تکلیف بیننده را روشن می نماید ؛ به مفهوم عنصر شک را به شکلی واضح وارد فیلم جذاب نامـه می نماید تا مخاطب بداند با فضای ی شک آلود دیوارهای بلند بی اعتمادی مواجه است. این شک زمانی بیش تر به جان فیلم زیبا می افتد که آوا علاوه بـر مخفی کردن کاغذ (پنهان کاری)، به شدت به ارتباط ها و اس ام اس ها و اساسا گوشی موبایل محسن مشکوک است مدام راجع به مکالمات، قرارها و گفت و گوهایش او را به شکلی وسواسی و بیمارگونه وپرسش پیچ می نماید .

تا این جای کار بد نسیت می تواد داستانی بکر از آب در بیاید. ولی بازی های ناامید کننده و خط داستانی بی سر ته تمام چیز را به می ریزد. اصلا معلوم نیست ریشه ی این شک آوا کجاست؟ این شک آن قدر شدید است که نمی توان خانواده ای را با این میزان بی اعتمادی و یک فرزند ۱۰ ساله تصور کرد. به بیان آسان این شک آوا نسبت به همسرش کاملا روی هواست ابدا باور پذیر نیست مخاطب دائما جهت قبولاندن این میزان کیفیت از بی اعتمادی با خود درگیر است. حوادث فرعی سر جای خود نیستند و فیلم زیبا نامـه شبیه یک اتومبیل صفر نو و صفر کیلومتر است که تمام اجزای آن از هم باز شده درون جعبه گذاشته شده اند انسجام درونی و به تبع آن کشش اصلا در فیلـم شکل نمی گیرد.

به علاوه بازی ها خیلی ضعیف اند. حتی برچسب ابراهیم حاتم کیا به عنوان یکی از اسطوره های بی تکرار فیلم زیبا های دفاع مقدس نمی تواند کارساز باشد اتفاقا بازی تصنعی، بی روح، نچسب رقت انگیز او درست پاشنه ی آشیل فیلم جالب می شود. هرچند حمید فرخ نژاد، همان فرخ نژاد مستمر است و ظرافت و ریزه کاری خاصی در بازی اش دیده نمی شود و مثل همیشه بالاتر از مبوسیله ایفای نقش می نماید . چنین اوج کج سلیقگی در انتخاب مهتاب کرامتی است برای نقش آوا که هرچند چهره ی یک زن نگران متلاطم را می تواند با خود داشته باشد، اما اصلا در قاب فیلم جذاب جا نمی گیرد برگی می شود بر عدم خوب یت اکت و بازی در زندگی خصوصی آقا و خانم میم نهایتا بازیگر خردسال نقش پارسا (با بازی امید روحانی) که نقشش اساسا به طور بالقوه فاقد ریزه کاری های ویِژگزینشه پیش بینی شده بود.

اما همچنین گیم های نه چندان دل چسب، شخصیت پردازی های ضغیف آزار دهنده است. اما فرد محسن به مراتب اوضاع بهتری دارد، اما درباره دکتر (با گیم ابراهیم حاتمی کیا) و به ویژه آوا با کاستی های زیاد رو به رو هستیم. هرچند همان گونه که ابتدا بیان شد، فرد ها کاملا نشانگر ی گروه های فکری اجتماعی معین ی هستند ، ولی درباره آوا به ویژه از تیپ چیزی فراتر نمی رود و بدتر آن که همان تیپ درست رسا در نیامده است.

ضمن آن که بی دقتی های در فیلم زیبا مشاهده می شود که به شدت روی مغز بیننده رژه می رود.سکانس تعقیب آوا بوسیله محسن به شدت دم دستی آماتور است؛ هرچند به لحاظ جریان گویی نقطه ی عطف و خیلی مهمی به شمار می آید، اما از لحاظ تولید و ساخت شدیدا ضعیف است. چنین است برخي نماها؛ جهت مثال جایی که محسن دستپاچه به دنبال آوا تمام هتل را زیر رو می نماید دست انتها با ی به هم ریخته به اتاق برگشته می خوابد، پس کات و محسن با صوت تلفن از خواب بیدار می شود حتی گره ی کرواتش کوچک ترین نقصی ندارد!!!

اما باید انتها بندی فیلم دیدنی را یکی از برجسته ترین بخش های آن دانست. از لحاظ قاب بندی نما، عینا شبیه نماهای آغازین است؛ با این فرق که دعوای شدیدی بین زن و شوهر شکل می گیرد و آوا با گریه اتومبیل را ترک می نماید ، محسن به دنبال او پیاده می شود فرزندشان پارسا که به شکلی نمادین در صندلی عقب شاهد این بگو مگو هاست، فقط نظاره می نماید . در واقع انتها بندی فیلم جذاب نشان می دهد که احتمالا تغییر بسياري در ظاهر خانواده ی مهراد نسبت به شروع مسافرت رخ نداده، ولی هسته ی زندگی آن ها زلزله ای بزرگ پس لرزه هایی ویران گر را به خود خواهد دید.

در کل زندگی خصوصی آقا و خانم میم اما اگر چه از لحاظ درون مایه اتفاق به شمار می آید. مردی که از همسرش می خواهد های دیدنی بپوشد تا با کلاس! جلوه نماید ، زنی که به هوای حفظ آبروی همسر!، ناگهان با ارایش غلیظ وارد جمع می شود مرد در دوگانگی بین تایید تقبیح دست و پا می زند و حتی گفت و گوهایی که هرچند در زندگی خصوصی هرکسی می تواند پیش آمده باشد اما شنیدن آن در قالب یک فیلـم سینمای ی ایرانی نسبتا کم سابقه است. ولی می بایست قبول کرد به شدت در حق پتانسیل فیلم دیدنی ، درون مایه و محتوا اجحاف شده اثری که می توانست به خاطر بکر بودن – حداقل در سینمای ایران – اثری رفیق داشتنی و مانا باشد، به فیلم دیدنی ی پایین تر از میزان متوسط نزول کرده است و ابه احتمال زیاد لا این بیش از تمام می تواند هشداری باشد جهت روح الله حجازی که پرکاری اش در تله فیلم زیبا ها، شاید نگاه TV ی او را در تهیه و تولید از عمق به سطح نزدیک کرده است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

599295

دشمن با شبکه های اجتماعی به باور های مردم ضربه می زند

دشمن با شبکه های اجتماعی به باور های مردم ضربه می زند با ورود به …